Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) inzien of wijzigen
In de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) registreren gemeenten basisgegevens over adressen en gebouwen (panden). In de BAG staan gegevens over adresseerbare objecten zoals:
- verblijfsobjecten
- standplaatsen
- ligplaatsen
Hierdoor hoeft u uw adresgegevens minder vaak te verstrekken bij contact met de overheid.
Niet in de BAG staat informatie over uw inschrijving op een adres of over een (lopende) aanvraag voor bijvoorbeeld een parkeervergunning.
Landelijke voorziening BAG
De Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) verplicht gemeenten deze basisgegevens centraal te registreren en bij te houden in een landelijk informatiesysteem: de 'landelijke voorziening BAG'. Het Kadaster beheert deze gegevens. Deze gegevens zijn openbaar zichtbaar op bagviewer.kadaster.nl.
Gegevens inzien of wijzigen
Voor het inzien van gegevens én een uittreksel uit de BAG kunt u terecht op de website van het Kadaster. Hier kunt u controleren wat er in de BAG aan tekst (BAG Web) en op de kaart (BAG Viewer) staat.
Fouten melden
Vindt u dat er een fout gemaakt is, dan kunt u dit zelf melden op bagviewer.kadaster.nl. Klik bovenaan de pagina op 'Fout melden', volg de instructies en maak een terugmelding. U kunt aangeven dat bepaalde informatie bij een object niet klopt of in zijn geheel ontbreekt. Geef aan wat volgens u de juiste gegevens zijn, noem adresgegevens, geef een goede omschrijving en onderbouw met bewijsstukken (zoals situatieschets, bouwtekeningen, vergunning).
Behandeling terugmelding
Na het indienen krijgt u per e-mail een ontvangstbevestiging. De Gemeente Breda ontvangt uw terugmelding vanuit de Bagviewer en geeft binnen 2 werkdagen een eerste reactie. Deze reactie kan inhouden dat het gegeven wel of niet wordt gewijzigd.
Als de gemeente niet binnen 2 werkdagen kan reageren op een terugmelding en er meer onderzoek nodig is, plaatst de gemeente het gegeven waarover de melding is gedaan 'in onderzoek'. De status van uw terugmelding verandert daardoor. U krijgt hierover een e-mail. Daarna kan de gemeente maximaal 6 maanden onderzoek doen waarna de terugmelding afgehandeld moet worden.
Huisnummer aanvragen
Los een huisnummer (nummeraanduiding) aanvragen kan niet. Om een pand te splitsen of samen te voegen is een omgevingsvergunning nodig. Als de vergunning is toegekend, volgt er een huisnummerbesluit en worden de gegevens in de BAG aangepast. Hetzelfde geldt bij de vaststelling van een nieuwe vergunning voor een stand- of ligplaats.
Contact
Vragen over de BAG, huisnummering of wenst u inzage in een huisnummerbesluit? Neem contact op met de gemeente.