Beoordelingsformat subsidie Stevig Lokaal Team

 

OnderdeelScore
Minimale vereisten 
Het samenwerkingsverband bestaat minstens uit: één partij uit de sociale basis en minstens één jeugdhulpaanbieder.  ja/nee
In de aanvraag is een schriftelijk samenwerkingsovereenkomst opgenomen.  ja/nee
De aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de subsidieregeling: ja/nee
a. Gelet op de aard van de activiteiten en het doel van de Subsidieregeling kan het college slechts aan de penvoerder van één samenwerkingsverband per aangewezen grondgebied subsidie verstrekken voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten. ja/nee
b. De subsidiabele activiteiten kunnen uitsluitend worden uitgevoerd ten behoeve van jeugdigen die woonachtig zijn binnen het volgende geografisch afgebakende gedeelte van de gemeente: a. Noordwest bestaat uit de wijken: Kesteren, Muizenberg, Heksenwiel, Hagebeemd, Overkroeten, Kroeten, Gageldonk en Kievitsloop, en het dorp Prinsenbeek (met postcodes 4822, 4823, 4824, 4841). ja/nee
De aanvraag voldoet aan artikel 2:27 van de subsidieregeling ja/nee
Veel voorkomende vormen van jeugdhulp30
In de aanvraag wordt "de klantreis" beschreven. Waarin de volgende elementen duidelijk beschreven worden: rol sociale basis, rol SLT, rol gemeentelijk sociaal domein, rol niet vrij toegankelijk aanbod, één gezinsplan. 2
De beschreven "klantreis" laat volledig nieuw aanbod zien. Waarbij inzichtelijk is gemaakt dat de tweede lijn niet enkel wordt overgedragen naar de eerste lijn. 3
De beschreven "klantreis" geeft weer op welke wijze er aandacht wordt besteed aan de leidende principes.   
a. Hobbels horen bij het leven 2
b. Normaliseren vraagt iets van ons allemaal 2
c. We kijken naar jeugdigen in hun context  2
d. We bepalen samen welke hulp nodig is 2
e. We houden kleine problemen klein en geven grote problemen passende aandacht 2
f. Thuis is de basis van onze hulpverlening 2
g. Continuïteit in de kwaliteit van hulp en een doorgaande ontwikkellijn zijn een uitgangspunt 2
h. Jeugdprofessionals hebben een mooi vak en we zijn trots op hen. 2
De beschreven "klantreis" geeft weer dat deze past bij de vastgestelde verantwoordelijkheidsverdeling.  2
De beschreven "klantreis" geeft weer hoe deze tot een afname van verwijzingen van overige wettelijke verwijzers naast de gemeentelijke toegang komt. Te weten de huisartsen, jeugdartsen, medisch specialisten, rechters, jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders.3
In de aanvraag staat beschreven hoe de triage (d.m.v. de gedeelde vraaganalyse) wordt ingericht. 2
In de aanvraag heeft het samenwerkingsverband een communicatieplan opgenomen, waarin in ieder geval staat hoe zij ervoor gaat zorgen dat de inwoner het SLT gaat vinden.  2
Gemeentelijk sociaal domein5
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband de samenwerking met het gemeente sociaal domein vormgeeft in overeenstemming met de vastgestelde verantwoordelijkheidsverdeling.5
Samenwerkingsverband10
In de aanvraag staan heldere afspraken over de rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen het samenwerkingsverband beschreven. Hier uit wordt duidelijk hoe het samenwerkingsverband de volgende taken van het samenwerkingsverband vormgeeft: signaleren, opdrachten geven, aanbod creëren, en het aanbod monitoren, (mandaat om) opdrachten waar nodig te stoppen. 2
In de aanvraag staat beschreven wie het mandaat heeft.  2
In de aanvraag staat de inhoudelijke betrokkenheid en regievoering beschreven.  2
In de aanvraag staat beschreven welke afspraken het samenwerkingsverband heeft gemaakt m.b.t. de monitoring van trends, signalen en ontwikkelingen.1
In de aanvraag wordt de uniformiteit van het samenwerkingsverband beschreven.1
In de aanvraag is een communicatieplan opgenomen, waarin minstens wordt aangegeven hoe het samenwerkingsverband intern communiceert.  2
Taakgerichte bekostiging10
In de aanvraag staat een realistische begroting (binnen het subsidieplafond) opgenomen.  2
De aanvraag voldoet aan een begroting zoals beschreven in artikel 2:31 en 2:32 van de subsidieregeling2
De aanvraag beschrijft hoe het samenwerkingsverband verwacht dat zij kosten bespaart t.o.v. reguliere oplossing. Deze kostenbesparing is inzichtelijk gemaakt in de aanvraag.  2
In de aanvraag heeft het samenwerkingsverband aangegeven hoe zij de ingestuurde begroting verantwoord.  2
In de aanvraag staat de samenwerking met de onderaannemers weergegeven. Waarin ook inzichtelijk is gemaakt hoe de strategisch partners er mee omgaat als zij de gemaakte afspraken niet kan leveren.  2
Deel sociale basis10
De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband samenwerkt met de sociale basis conform de definitie van het strategieplan van de regio WBO . Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag. 5
De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband jeugdigen en het gezin betrekt. Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag.5
Expertise naar de voorkant5
De aanvraag geeft weer hoe het samenwerkingsverband samen werkt met relevante experts (op het gebied van bijvoorbeeld verslaving, hoog specialistische GGZ). Ook de gemaakte afspraken hierover staan opgenomen in de aanvraag.  5
Monitoring en sturing15
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband het activiteitenplan tijdig (per 1-1-2025) implementeert. 3
De aanvraag beschikt over een realistische planning.  1
In de aanvraag staat weer gegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op stelsel en beweging. 1
In de aanvraag staat weer gegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op inhouden en aanbod. 1
In de aanvraag staat weer gegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op professionals.  1
In de aanvraag staat weer gegeven middels welke KPI's wordt gestuurd op taakgerichte bekostiging.  1
In de aanvraag wordt beschreven hoe de PDCA-cyclus wordt vormgegeven. 1
In de aanvraag beschrijft het samenwerkingsverband hoe knelpunten worden opgelost en/ of gemitigeerd.  1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband voldoet aan de verantwoording.  1
In de aanvraag staan de randvoorwaarden en risico's beschreven.  1
In de aanvraag zijn realistische maatregelen geformuleerd om de risico's en knelpunten te kunnen oplossen en/ of beheersen.  1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband gebruik maakt van de dialoogmatrix. 1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband in beweging blijft/ blijvend innoveren.  1
Ontwikkeling en innovatie10
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband de onderstaande doelstellingen realiseert:   
a. De beweging naar de voorkant 1
b. Het vrij toegankelijk aanbieden van de vijf veelvoorkomende vormen van jeugdhulp binnen het SLT  1
c. De beweging van individueel naar collectief 1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan het thema preventie/ de manier waarop zij preventief werken vormgeeft. 1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan het thema nomaliseren en wat zij hieronder verstaat. 1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan de beweging van individueel naar collectief.  1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband specifiek aandacht geeft aan de beweging van stepped care naar matched care.  1
In de aanvraag staat specifiek beschreven op welke wijze de strategische partner SLT zich verbindt aan de doelstellingen van de ontwikkelingen die de onderwijsinstellingen, gemeente Breda en het Regionaal Samenwerkingsverband Breda in het postcodegebied implementeren en maakt dit inzichtelijk in een stappenplan voor de aankomende 4 jaar. In het stappenplan is uitgewerkt vanuit gelijkwaardigheid en samen oplossen van de dilemma's op verscheidende gebieden zoals privacy, ondersteuningsplannen met ketenpartners, bekostigingsvraagstukken e.a. 2
De strategische partner SLT dient onderwijsinstellingen te ondersteunen in het beschrijven van hun pedagogische opdracht in relatie tot hun populatie en de wijk.1
Leren5
De aanvraag beschrijft hoe het samenwerkingsverband het proces van leren (scholing) en kennisdeling organiseert op de volgende gebieden:  
a. stelsel/beweging 1
b. inhoud en aanbod 1
c. professionals  1
In de aanvraag staat weergegeven hoe het samenwerkingsverband ervaringen van ouders, kinderen, partners meet en waar nodig implementeert.  1
In de aanvraag staat beschreven hoe het samenwerkingsverband zorgt voor de mentale landschapsverandering (activeren van betrokken om mee te doen/ werken via de nieuwe manier).1