Huishoudelijke ondersteuning (Wmo)
Het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk is uw eigen verantwoordelijkheid. Kunt u het niet alleen? Vraag vrienden, familieleden of buren u te helpen. Huur een schoonmaker in, of vraag een vrijwilliger. Lukt dit niet? Dan is hulp vanuit de Wmo misschien mogelijk. Voor huishoudelijke hulp vanuit de Wmo is een wachtlijst.
Wat kunt u zelf doen?
- Maak het huishouden makkelijker. Bijvoorbeeld een sta stoel of een robotstofzuiger. Verschillende mogelijkheden staan op hulpmiddelenwijzer.nl.
- Kijk of u huishoudelijke taken anders kunt doen. Bijvoorbeeld zittend strijken of koken.
- Verspreid huishoudelijke taken over de dag of week.
- Huur een schoonmaker in. Dit kan bijvoorbeeld via particuliere organisaties:
- Besteed was- en strijkwerk uit.
- Samen met buurtgenoten een maaltijd eten. Neem voor mogelijkheden in uw buurt contact op met Zorg voor Elkaar Breda.
- Laat uw boodschappen thuisbezorgen.
- Neem contact op met uw zorgverzekering voor huishoudelijke hulp na een operatie of ziekenhuisopname. Sommige zorgverzekeringen vergoeden dan een aantal uur huishoudelijke hulp.
- Beweeg en sport regelmatig, bijvoorbeeld bij fysio- of ergotherapeut.
Hulp van uw omgeving
Heeft u moeite met het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk? Kijk eerst of uw familie, vrienden, buren of bekenden u kunnen helpen. Soms zijn er in de buurt ook vrijwilligers die u kunnen helpen, of zijn er voorzieningen waar u gebruik van kunt maken. U kunt contact opnemen met Zorg voor Elkaar Breda voor de mogelijkheden in uw buurt of wijk.
Lukt dit niet? Mogelijk kunt u huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) krijgen.
Aanmelden voor huishoudelijke ondersteuning via de Wmo
Als genoemde oplossingen niet werken, dan komt u mogelijk in aanmerking voor huishoudelijke ondersteuning via de Wmo. Hiervoor neemt u telefonisch contact op met Zorg voor Elkaar Breda via telefoonnummer (076) 525 15 15.
Bij het beoordelen of u in aanmerking komt voor huishoudelijke ondersteuning via de Wmo worden andere oplossingen ook met u besproken.
Wat gebeurt er na uw aanmelding
-
Nadat u bent aangemeld voor een Wmo-melding neemt een medewerker van de gemeente op korte termijn contact met u op. In dit gesprek wordt de urgentie van uw melding bepaald. Als uw situatie als niet-urgent wordt beoordeeld, komt u op een wachtlijst.
-
Soms is direct hulp nodig. In die gevallen geldt de wachtlijst niet en komt op korte termijn een klantmanager maatschappelijke ondersteuning bij u langs voor een gesprek. Als u in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning start deze zo snel mogelijk.
-
Telefonisch informeren naar de stand van zaken is niet nodig. Zodra u aan de beurt bent belt de gemeente u om een afspraak met u in te plannen voor een gesprek. Als blijkt dat u in aanmerking komt voor huishoudelijke ondersteuning via de Wmo, dan krijgt u een Wmo-indicatie. Met deze indicatie maakt de aanbieder huishoudelijke ondersteuning samen met u een plan over hoe de ondersteuning eruit komt te zien. Er wordt ook gekeken naar wat u zelf nog kunt. Alleen de strikt noodzakelijke taken worden uitgevoerd. Nadat u een Wmo-indicatie heeft gekregen, kan het zijn dat de aanbieder niet direct plek voor u heeft.
Wijzigt uw situatie waardoor uw vraag of de urgentie van uw vraag verandert, dan neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 076.
-
Voor huishoudelijke ondersteuning via de Wmo betaalt u een wettelijke eigen bijdrage van € 20,60 per maand. U betaalt de eigen bijdrage pas als de hulp bij het huishouden echt start.
Vanaf 2026 zal de wettelijke eigen bijdrage afhankelijk zijn van uw inkomen. Het is nog onbekend hoe deze bijdrage eruit zal zien.U betaalt altijd dit vaste bedrag. Ook als de hulp maar 1 keer is geweest. Of maar 1 keer in de maand komt. Uw maandbedrag wordt dus niet verlaagd als u minder vaak hulp krijgt.