Wijziging in horecabedrijf

Verandert er iets in de exploitatie van de onderneming, waardoor de situatie niet langer in overeenstemming is met opgenomen gegevens in de verleende vergunning? Dan is een horeca-ondernemer dit verplicht binnen 2 weken bij de gemeente te melden. Mogelijk hebben de wijzigingen gevolgen voor de verleende vergunning.

Wat wilt u doorgeven Verplicht

Verbouwing horecabedrijf

Wijzigt de oppervlakte van uw horecabedrijf, breidt u het horecabedrijf uit of wilt u een (extra) terras in gebruik nemen? Geef dit dan direct door aan de gemeente. Mogelijk hebben deze wijzigingen gevolgen voor de eerder verleende Alcoholwetvergunning.

Nieuw of groter terras

Als u een nieuw terras bij uw horecabedrijf wilt of u wilt uw huidige terras uitbreiden, dan moet u dit doorgeven. Het terras moet toegevoegd worden aan de Alcoholwetvergunning of de oppervlakte moet worden aangepast.

Let op: horecabedrijven die in het uitgaansgebied liggen en een terras hebben, hebben een terrasvergunning nodig. Het is mogelijk dat u door de gewenste wijziging uw terrasvergunning moet laten aanpassen of een terrasvergunning moet aanvragen.

Welke vergunning heeft u Verplicht

Als u een nieuwe leidinggevende voor uw exploitatievergunning wilt doorgeven, vraagt u een nieuwe exploitatievergunning aan.

Per 1 april 2024 zijn de Alcoholwet en het Alcoholbesluit gewijzigd met betrekking tot slijtersbedrijven. Op het aanhangsel bij een slijterijvergunning die is verleend vóór 1 april 2024 staan de leidinggevenden die aanwezig moeten zijn als het slijtersbedrijf open is. 

Wijzigingen met betrekking tot deze leidinggevenden, moest u tot 1 april 2024 altijd aanvragen. Vanaf 1 april 2024 hoeft dat niet meer. Vanaf dan worden alleen nog ondernemers die het slijtersbedrijf exploiteren op het aanhangsel bij de slijterijvergunning opgenomen. Alle andere leidinggevenden (bedrijfsleiders of dagleidingggevenden) hoeven niet meer op het aanhangsel bij de vergunning vermeld te worden. Wél gelden nog steeds voorwaarden voor alle leidinggevenden die werkzaam zijn in de slijterij:

  • De leidinggevende is minimaal 21 jaar.
  • De leidinggevende beschikt over een Diploma Sociale Hygiëne en staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne.
  • De leidinggevenden staat niet onder curatele.
  • De leidinggevende is van goed levensgedrag. Informatie van de politie en justitie wordt meegenomen bij de beslissing op de aanvraag.

Toevoegen leidinggevenden horecabedrijf

De wijziging van de Alcoholwet en het Alcoholbesluit van 1 april 2024 heeft geen gevolgen voor horecabedrijven. De dagleidinggevende moet daar nog steeds worden bijgeschreven op het aanhangsel bij de Alcoholwetvergunning. Wijzigingen met betrekking tot leidinggevenden op het aanhangsel bij een (paracommerciële) Alcoholwetvergunning moet u dus nog steeds aanvragen. 

Als u de ontvangstbevestiging binnen heeft, mogen de aangevraagde personen al als leidinggevende optreden. Zorg dat u de ontvangstbevestiging en het aanvraagformulier aanwezig heeft in de zaak. De leidinggevenden moeten al wel in het bezit zijn van het diploma Sociale Hygiëne en staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne.

Verwijderen leidinggevenden horecabedrijf

In principe hoeft u het vertrek van een leidinggevende niet door te geven. Wanneer u dit wel wilt doen, kunt u dit doen via knop Wijziging leidinggevende doorgeven.
Ook kunt u dit tegelijkertijd met de nieuwe leidinggevenden doorgeven.

Ondernemingsvorm is veranderd

Als de ondernemingsvorm wijzigt, stuur dan een e-mail naar horeca@breda.nl om te kijken of dit gevolgen heeft voor uw huidige vergunning(en).

Wijziging bestuurder of vennoot

Als er een nieuwe bestuurder of vennoot is of er is een bestuurder of vennoot uitgetreden, stuur dan een e-mail naar horeca@breda.nl om te kijken of dit gevolgen heeft voor uw huidige vergunning(en).