Werkzaamheden rondom Graaf Hendrik III Laan: dit is de status

Foto: BredaBouwt

Aan de Graaf Hendrik III Laan en de Graaf Engelbertlaan werken we aan een turborotonde. Het doel hiervan is om de doorstroom van deze drukke weg te verbeteren. In dit artikel vertellen we wat het plan is, hoe lang de werkzaamheden nog gaan duren en waar we nu staan.

Wat is het plan?

De verkeersdrukte rondom de Graaf Hendrik III Laan en Graaf Engelbertlaan is de afgelopen jaren erg toegenomen. Dit zorgde ervoor dat de maximale capaciteit van de zuidelijke rondweg bereikt was. Waarom we gekozen hebben voor een rotonde? Dit is de manier om de doorstroming te bevorderen en is in dit geval effectiever dan een verkeerslicht. Goed om te weten: het is niet één rotonde, maar twee geschakelde rotonden. Dit wordt ook wel een kluifrotonde genoemd.

Veiligheid voor fietsers

“Deze turborotonde zorgt voor een betere en veiligere doorstroming. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor fietsers”, aldus wethouder Arnoud van Vliet. De fietspaden onder het viaduct zijn gesplitst. Hierdoor is er meer afstand tussen de fietsers en tegemoetkomend verkeer, waardoor er een veiligere situatie ontstaat.

Waar zijn we nu mee bezig?

Op dit moment zitten we in de laatste fase van de werkzaamheden. Een deel van de dubbele rotonde (vanaf het centrum richting het zuiden) is nu al toegankelijk voor verkeer. Op zaterdag 20 juli gaat de weg tijdelijk open voor verkeer. Maar van 5 augustus tot en met 30 augustus gaat de toerit naar de A16 weer dicht. Dan leggen we de laatste hand aan de korfschans.

Hoe houden we rekening met duurzaamheid tijdens werkzaamheden?

Duurzaamheid is een thema dat niet meer achter kan blijven in onze stad, ook als het gaat om wegwerkzaamheden. Bij de aanleg van de kluifrotonde is door aannemer KWS een elektrische kraan ingezet. Hierdoor is de lucht tijdens de werkzaamheden schoner, wat beter is voor de gezondheid van inwoners en bouwers. Daarnaast beperkt het de stikstofuitstoot en richten we geen schade aan de natuur aan.

Elektrisch bouwmateriaal of op waterstof

We hebben ook het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend, waarbij we gebruikmaken van emissieloos (elektrisch of waterstof) bouwmateriaal in onze eigen projecten. Samen met alle provincies, waterschappen en negen andere gemeenten hanteren we de ‘Routekaart’, waarin de minimale eisen van bouwmateriaal tot 2030 staan. Je zult dus steeds vaker elektrisch bouwmateriaal in onze projecten terugzien.

Kosten

Elektrisch bouwmaterieel is vaak duurder dan regulier bouwmaterieel. Dit werkt door in de prijzen van onze projecten. Gelukkig is er vanuit de Rijksoverheid een financiële ondersteuning voor gemeenten die elektrisch bouwmaterieel uitvragen. Afhankelijk van het project én het bouwmaterieel kunnen we een tegemoetkoming ontvangen, maximaal is er vijf miljoen euro tot 2030 voor onze stad beschikbaar.

Meer informatie

Ben je benieuwd hoe wegwerkzaamheden tot stand komen? Klik dan hier. Voor meer informatie over de wegwerkzaamheden in onze stad kijk je op breda.nl/wegwerkzaamheden. Voor actuele informatie over de werkzaamheden aan de Graaf Hendrik III Laan en Graaf Engelbertlaan ga je naar deze pagina.