Privacyverklaring Beschermingsbewind

Beschermingsbewind houdt in dat een bewindvoerder geldzaken voor u regelt. Dit kan nodig zijn vanwege bepaalde gezondheidsproblemen waardoor u niet zelf voor de geldzaken kan zorgen of omdat u schulden heeft. De gemeente Breda voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van passende ondersteuning aan inwoners met financiële zorgen. Vanuit dat kader heeft de gemeente er baat bij om een sluitende keten te organiseren tussen beschermingsbewind en schuldhulpverlening, zodat u als inwoner de meest passende ondersteuning krijgt. Dit is nodig om de juiste financiële en specialistische zorg te kunnen bieden bij het herstellen van bestaanszekerheid, het vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven.

Wat is het doel?

Het hoofddoel is het zo goed als mogelijk behartigen van de financiële belangen van de onderbewindgestelde. De gemeente Breda heeft daarnaast de volgende doeleinden voor het verwerken van persoonsgegevens in het kader van beschermingsbewind:

  • Het indienen van een verzoek tot onderbewindstelling bij de Rechtbank.
  • Het uitvoeren van het bewind.
  • Het indienen van een aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
  • Het indienen van aanvragen voor bijzondere bijstand voor diverse voorzieningen.
  • Het onderhouden van het contact via e-mail, telefoon, whatsapp of sms met de onderbewindgestelde.
  • Het contact onderhouden met partijen die betrokken zijn bij de schuldhulpverlening.
  • Het contact onderhouden met werkgevers en uitkeringsinstanties.
  • Het contact onderhouden met instanties die betrokken zijn bij de vaste lasten.
  • Het verantwoorden van de wettelijke verplichtingen.
  • Het verkrijgen van management- en sturingsinformatie ter verbetering van de dienstverlening en beleid.
  • Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.

Welke persoonsgegevens gebruikt de gemeente hiervoor?

De volgende persoonsgegevens worden  verwerkt:

  • kopie legitimatiebewijs
  • adres
  • postcode
  • woonplaats
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • burgerservicenummer
  • geboortedatum
  • geboorteplaats
  • geboorteland
  • bankrekeningnummers
  • nationaliteit / verblijfsgegevens
  • gezinssamenstelling
  • inkomsten
  • medische gegevens
  • gegevens m.b.t. vaste lasten
  • werkgever / uitkeringsinstantie
  • beschikking onderbewindstelling
  • (financiële) gegevens die volgen uit de volgende documenten: toeslagbeschikkingen, belastingaangiften, aanslagen inkomstenbelasting, jaaropgaven, loon- en salarisspecificaties, polisbladen van verzekeringen, nota’s en jaarafrekeningen van alle vaste lasten, beschikkingen met betrekking tot aangevraagde voorzieningen, uitkeringen etc.

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerkingen is de vervulling van een taak van algemeen belang van de gemeente Breda, namelijk in het verlengde van de taken die volgen uit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Relevante wetsartikelen

  • artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
  • artikel 3 lid 1 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
  • artikel 3 Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening 
  • artikel 1:438 tot en met artikel 1:449 Burgerlijk Wetboek
  • artikel 7 Besluit kwaliteitseisen curatoren, beschermingsbewindvoerders en mentoren
  • artikel 10 Wet algemene bepalingen burgerservicenummer
  • gedragscode voor beschermingsbewind NVVK en NBBI

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

  • Uitkeringsinstanties, gemeenten, schuldhulpverlening, Belastingsamenwerking West-Brabant. Deze instanties ontvangen, op verzoek, alle persoonsgegevens, gegevens omtrent het inkomen en uitgaven, bankafschriften en indien van toepassing schulden. Doel hiervan is het verkrijgen van mogelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
  • De Belastingdienst ontvangt alle benodigde gegevens over de gezinssituatie / leefvorm, inkomsten, schulden, vermogen voor het doen van aangiften inkomstenbelasting, aanvragen toeslagen of verzoeken om kwijtschelding en betalingsregelingen. Doel hiervan is het doen van de aangifte inkomstenbelasting, aanvragen zorgtoeslag en huurtoeslag en mogelijk het indienen van kwijtscheldingsverzoeken.
  • Schuldeisers. De noodzakelijke gegevens voor het berekenen van de beslagvrije voet, dat zijn: loon- of uitkeringsspecificaties, huurspecificatie, polisblad van de zorgverzekering.
  • Justitie: Op verzoek, als gevolg van een wettelijk bevel in het kader van rechtshandhaving, bijvoorbeeld voor onderzoek naar illegale activiteiten.
  • Rechtbank. Voor de aanvraag, toekenning en jaarlijkse verantwoording die wettelijk verplicht is.

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

De gemeente Breda bewaart uw gegevens niet langer dan noodzakelijk. Bij een gesloten dossier waarbij het bewind is beëindigd of opgeheven worden de gegevens nog 7 jaar bewaard.

Wat is de bron van de gegevens?

De persoonsgegevens zijn afkomstig uit de Basisregistratie Personen en van de onderbewindgestelde zelf.

Geautomatiseerde besluitvorming

Er is geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. 
 

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.