Privacyverklaring Handhaving bijstandsuitkering, Wmo en Jeugdwet

De Gemeente Breda vindt het belangrijk dat bijstandsuitkeringen, Wmo en Jeugdwet voorzieningen alleen verstrekt worden aan mensen die het écht nodig hebben. Om die reden verricht de gemeente Breda onderzoek om te controleren of de ontvanger van deze voorzieningen recht hierop heeft. Dit noemen we: rechtmatigheidsonderzoek. In de WMO, Jeugdwet en Participatiewet staat dat de gemeente deze onderzoeken mag en moet uitvoeren. 

Wat gaan we ervoor doen?

  • Uitkeringen en zorgbudgetten mogen alleen worden gegeven aan burgers die dit echt nodig hebben. Bij Handhaving onderzoeken we daarom altijd eerst of iemand een fout heeft gemaakt, opzettelijk verkeerde informatie of helemaal geen informatie heeft gegeven. 
  • Als er een sanctie wordt opgelegd, houden we rekening met de persoonlijke omstandigheden van de inwoner die de overtreding heeft begaan. 
  • Als iemand fraudeert wordt de uitkering, voorziening of het budget direct stopgezet of teruggevorderd.
  • Als een zorgaanbieder fraudeert kan het contract worden aangepast of beëindigd. Eventueel kan er een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom worden opgelegd. 
  • Als uit fraudeonderzoek blijkt dat een strafrechtelijke norm is overschreden doen wij direct aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM). Het OM beslist of wordt overgegaan tot strafrechtelijke vervolging. 

Rechtmatigheidsonderzoek voor de Participatiewet wordt door de Gemeente Breda uitgevoerd ten aanzien van de eigen burgers en burgers van de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Zundert, Altena, Drimmelen, Geertruidenberg, Oosterhout en Tholen. 

Wat is het doel?

De Gemeente Breda heeft de volgende doeleinden voor het verwerken van persoonsgegevens in het kader van de handhaving van bijstandsuitkeringen, Wmo en Jeugdwet voorzieningen:

  • Zorgdragen dat zorg- en uitkeringsgelden op een juiste wijze worden besteed en dat de inwoners voldoende worden beschermd tegen frauduleus handelen van anderen. Daarnaast mogen de inwoners van de Gemeente Breda erop vertrouwen dat de gemeente adequate maatregelen neemt om misstanden te voorkomen en te bestrijden. Op deze wijze kan de Gemeente Breda ervoor zorgen dat gemeenschapsgeld op een zorgvuldige wijze wordt besteed. 
  • Voorkomen en aanpakken van bewuste fraude en het voorkomen van vorderingen vanwege onbewuste fraude.
  • Onderzoek doen en rapportages opstellen over de rechtmatigheid van uitkeringen en voorzieningen die al toegekend zijn of nog toegekend worden. De Gemeente Breda moet richting haar gemeenteraad uitleggen wat ze heeft uitgegeven aan uitkeringen en hoe ze mensen die een uitkering krijgen hebben ondersteund om zelf werk te vinden.
  • Vaststellen van het bestaan van het recht op een uitkering of voorziening en de voortzetting van dit recht.
  • Advies geven over het wel of niet voortzetten, beëindigen of aanpassen van een uitkering of voorziening als deze niet rechtmatig is. Daarnaast ook nog adviseren over eventuele terugvorderingen en beëindigen van contracten met zorgaanbieders.
  • Management- en sturingsinformatie maken, ter verbetering van de diensten van de Gemeente Breda.

Welke persoonsgegevens van wie gebruikt de gemeente hiervoor?
De volgende persoonsgegevens van bijstandsgerechtigden kunnen gebruikt worden bij handhaving:

  • NAW-gegevens
  • geboortedatum
  • geslacht
  • BSN
  • administratienummer
  • documentnummer ID-bewijs
  • burgerlijke staat
  • nationaliteit
  • verblijfstitel
  • contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
  • gezinssamenstelling
  • woon- en huurgegevens
  • financiële gegevens, zoals inkomen, schulden, vermogen, bankgegevens
  • partnergegevens                                       
  • gegevens over kinderen 
  • gegevens over medebewoners              
  • gegevens over belanghebbenden
  • gegevens over gemachtigden
  • gegevens over omwonenden
  • gegevens over getuigen
  • gegevens over kostendelers             
  • gegevens afkomstig van het internet
  • strafrechtelijke gegevens 
  • gevorderde gegevens
  • politiegegevens, in geval van een strafrechtelijk onderzoek

Wat is de grondslag voor het gebruik van de persoonsgegevens?
De grondslag voor de verwerking is een gemeentelijke taak. De gemeente Breda heeft op basis van de Participatiewet de taak om de rechtmatigheid van verleende/te verlenen bijstandsuitkeringen, WMO en Jeugdwet voorzieningen te controleren.

Deze taak is geregeld in de volgende wet- en regelgeving:

  • artikel 6, eerste lid, sub e AVG.
  • artikel 8 en 13 Wet politiegegevens
  • artikel 53a, zesde lid, Participatiewet
  • artikel 2.1.3, lid 4 en artikel 2.3.9, lid 1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  • artikel 8.1 lid 1, 4 en 5 Verordening maatschappelijke ondersteuning Breda 2021
  • artikel 2.9, onder d. Jeugdwet
  • artikel 5.1 Verordening Jeugdhulp Gemeente Breda 2020
  • artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht

Wie ontvangt de persoonsgegevens?

De volgende partijen kunnen persoonsgegevens ontvangen van de gemeente Breda:

  •  Regiogemeenten waarvoor de gemeente Breda onderzoeken verricht, namelijk de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Zundert, Altena, Drimmelen, Geertruidenberg, Oosterhout en Tholen).
  • In het LSI-project kunnen persoonsgegevens gedeeld worden in het kader van een handhavingsonderzoek. Zie hier de link naar de privacyverklaring voor het LSI-project.
  • Wet SUWI; het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale verzekeringsbank (SVB) in het kader van een handhavingsonderzoek.
  • Voor advies, toetsingen en procederen in de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).
  • Het Openbare ministerie in het kader van een strafrechtelijke onderzoek.
  • Het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) over zorgfraude.
  • Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF) om onderzoeken te verrichten in het buitenland.
  • Colleges van andere gemeenten.
  • Overige organisaties zoals bijvoorbeeld de belastingdienst waar die de gemeente een wettelijke verplichting heeft tot het verstrekken van persoonsgegevens.
  • Een externe partij die namens de Gemeente Breda oude dossiers bewaart (archief).

Hoe lang worden persoonsgegevens bewaard?

Signalen die niet leiden tot een onderzoek en onderzoeken die afgebroken worden, hebben een bewaartermijn van 1 jaar. Onderzoeken van naar bijstandsgerechtigden die wonen in de gemeente Breda worden na sluiting van het dossier 10 jaar bewaard. Onderzoeken die voor de regiogemeenten gedaan worden, worden 1 jaar bewaard na sluiting van het dossier. 

Strafrechtelijk onderzoek

De Wet politiegegevens (Wpg) kent een bewaartermijn; deze volgt op de verwerkingstermijn en is afhankelijk van wanneer een eventueel vonnis tot stand komt. 
Gedurende de bewaartermijn kunnen de gegevens gebruikt worden voor het afhandelen van klachten en voor audits of een controle door de Autoriteit Persoonsgegevens. Verder geldt dat deze gegevens onder bepaalde omstandigheden ter beschikking kunnen worden gesteld voor hernieuwde verwerking. Ze komen dan als het ware opnieuw tot leven in een actueel opsporingsonderzoek. Gegevens mogen 
gedurende de bewaartermijn ook verwerkt worden voor wetenschappelijk onderzoek 
en statistiek.

Wat is de bron van de gegevens?

Onderzoeken kunnen gebaseerd zijn op (anonieme) signalen van burgers, interne collega’s, externe organisaties, het openbare ministerie, regiogemeenten of eigen waarnemingen van de toezichthouders. De gegevens die gebruikt worden in onderzoeken kunnen afkomstig zijn uit: bestaande dossiers van de bijstandsgerechtigde, Suwinet, het internet, het landelijke bevolkingsregister, interne vakapplicaties binnen de Gemeente Breda en instanties genoemd in artikel 63 en 64 van de Participatiewet.
 

Meer informatie

Voor meer informatie, bijvoorbeeld over uw rechten ten aanzien van uw persoonsgegevens of over hoe u de Functionaris voor de Gegevensbescherming kunt bereiken, kunt u terecht op de algemene privacyverklaring van de Gemeente Breda.