Verhaal van Breda

Breda brengt het samen. Dat is de stadsslogan waarmee we Breda de komende jaren op de kaart zetten.

Stadsslogan ‘Breda brengt het samen’ 

Bewoners, bezoekers, bedrijven en bollebozen hebben in 2016 / 2017 onder begeleiding van een reclamebureau gewerkt aan een scherpe merkstrategie. Hieruit kwamen drie inzichten naar voren, die hebben geleid tot de stadsslogan ‘Breda brengt het samen’.

  • Als eerste bestaat Breda uit een stad en dorpen die mooie dingen met elkaar verbinden. Mooie winkels én gezellige horeca. De binnenstad én het groen. Goede opleidingen én ambitieuze bedrijven. De allure van een grote stad én tegelijkertijd het gemoedelijke van een groot dorp. Breda brengt het allemaal samen.
  • Verder kwam de menselijke kant van Breda, de stad én de dorpen telkens terug. Het zijn de mensen die Breda maken tot wat het is: de bewoners, de bezoekers, de bedrijven en de bollebozen. Samen maken ze Breda.
  • Derde inzicht is dat Bredanaars trots zijn op hun stad en dat ook graag vertellen. Niet alleen aan elkaar, maar samen ook aan de buitenwereld. Samen brengen we het verhaal naar buiten, samen dragen we het verhaal verder uit.

Zoektocht

Samen met stadsmakers, experts,  inwoners en raadsleden is verder gezocht naar het DNA van de stad, unieke kenmerken en ambities. Dit gebeurde tijdens vele on- en offline gesprekken, enquêtes, inspiratiesessies en creatieve bijeenkomsten.

De zoektocht liet zien dat Breda een stad van kwaliteit is. Kwaliteit van werken en leven. Met van oudsher een grote aantrekkingskracht vanwege haar ligging. Daarom wil Breda zich nu en in de toekomst positioneren als internationale stad en daarmee onderscheiden van andere steden. Hiervoor kiest Breda drie G’s:

  • Grenzeloos: Breda is een internationale stad met grenzeloze creativiteit. 
  • Groen Breda is in 2030 een Stad in een park.
  • Gastvrij: Breda is een warme stad van ontmoeting.  

Wat vooraf ging

Breda heeft van oudsher een grote aantrekkingskracht vanwege haar ligging. En vandaag is Breda nog steeds een stad van internationale verbindingen. De enige Nederlandse stad waar de snelle treinverbindingen naar Parijs en Berlijn elkaar gaan kruisen. Dat maakt Breda uniek. Die ligging benutten we om Breda op de kaart te zetten als ‘Internationale stad’. Het positioneren van Breda als ‘Internationale stad’ gaat niet alleen over ligging, maar ook over een stad waar het goed werken en wonen is, in een groene en historische omgeving, waar mensen elkaar ontmoeten en aandacht hebben voor elkaar.

Ambities

Het Verhaal van Breda geeft de gemeente samen met Breda Marketing en partners in de stad vorm. In de afgelopen jaren hebben we het fundament gelegd voor de drie G’s (Groen, Grenzeloos en Gastvrij) om het verhaal van Breda verder invulling te geven. Dit fundament wordt gebruikt om de stad verder te laten bloeien. Dat doen we niet alleen, maar samen met onze partners in de stad. Dat vraagt om torenhoge ambities. Zodat Breda in 2030 misschien wel de eerste Europese stad is die in een groen park ligt.
 

Ook interessant

Huisstijl gemeente Breda

basislogo liggend
Dit logo gebruiken we vooral om samenwerkings-, subsidie-, of sponsorrelaties aan te geven of op plekken waar het andere logo niet past, maar dit is een uitzondering.

Meer informatie over het gebruik van het logo  van de gemeente Breda. Het logo met de 3 Andreaskruizen is in de kleur rood. 

Lees meer