Voorkom korting op uw subsidie

Algemeen

Met de invoering van de nieuwe Algemene Subsidieverordening Breda 2025 is de uitvoering en verantwoording van subsidies makkelijker gemaakt. U krijgt veel eigen verantwoordelijkheid en er wordt op vertrouwd dat u de activiteiten waarvoor u subsidie krijgt, uitvoert volgens de voorwaarden in de regeling. Als dit niet kan meldt u het direct. Er gelden wel een aantal verplichtingen. Deze zijn vastgelegd in de Beleidsregel misbruik en niet nakomen subsidieverplichtingen subsidies Breda 2025.

Wat betekent dit voor u

Als u subsidie van de gemeente krijgt, moet u een aantal verplichtingen nakomen. Dit staat in de beschikking. Geef bijvoorbeeld veranderingen in een activiteit op tijd door en lever rapportages op tijd aan. Op basis van deze informatie bekijkt de gemeente of de subsidie besteedt is zoals afgesproken. Als een ontvanger van subsidie een verplichting niet nakomt, heeft dit gevolgen en kan de gemeente maatregelen nemen. Bijvoorbeeld de subsidie verlagen. Hiermee zorgt de gemeente dat ze de besteding van subsidiegeld kunnen verantwoorden.

Op deze pagina vindt u daar meer informatie over.

Toelichting beleidsregel

Het niet nakomen van de subsidieverplichtingen wordt gezien als misbruik. Bijvoorbeeld als u:

  • te laat of niet meldt dat activiteiten niet op tijd of niet helemaal doorgaan 
  • een tussenrapportage te laat of niet indient
  • een aanvraag tot vaststellen van de subsidie te laat of niet indient
  • geen passende administratie heeft bijgehouden
  • niet kunt aantonen dat activiteiten zijn uitgevoerd

Meldt de subsidieontvanger dit niet, dan is er sprake van misbruik of het niet nakomen van de subsidieverplichtingen. De subsidieontvanger heeft dan niet voldaan aan bepaalde verplichtingen die noodzakelijk zijn om te controleren of de activiteiten op de juiste wijze worden of zijn uitgevoerd. De gemeente kan dan maatregelen nemen. Dit geldt ook voor de situaties waarin de subsidie al is vastgesteld.  

Er zijn 4 maatregelen mogelijk:

  1. de subsidie lager vaststellen of de subsidie wijzigen of intrekken
  2. aangifte doen van strafbare feiten bij het Openbare Ministerie
  3. registratie in het register misbruik en niet nakomen subsidieverplichtingen subsidies Breda
  4. aanvullende maatregelen naar aanleiding van registratie in het register misbruik en het niet nakomen van de verplichtingen

In de beleidsregel staat wanneer en op welke wijze deze maatregelen worden toegepast. 

In elk subsidiebesluit staat welke verplichtingen bij de subsidie horen. Als u dit niet doet is er sprake van misbruik en kan de gemeente besluiten de subsidie te verlagen. 

Als ontvanger van subsidie krijgt u in de meeste situaties eerst de gelegenheid om alsnog uw verplichtingen na te komen. Als dat niet gebeurt, volgt een verlaging van de subsidie. Het percentage van het verlagen varieert van 5 tot 100%. In dit overzicht met maatregelen bij het niet nakomen van subsidieverplichtingen ziet u wanneer een subsidie verlaagt wordt en welk percentage daarbij hoort.

Herinneringen om aan een bepaalde verplichting te voldoen, ontvangt u altijd per e-mail. Het kan bijvoorbeeld gaan om het indienen van een voortgangsrapportage of het laten vaststellen van uw subsidie. Het is in uw belang om op tijd op deze berichten te reageren.

Als u subsidie hebt aangevraagd met DigiD of eHerkenning kunt u deze berichten ook lezen op www.breda.nl/mijnaanvragen

Als de kortingspercentages minstens 50% zijn, of als er aangifte is gedaan omdat er strafbare feiten zijn gepleegd, wordt dit geregistreerd in het register voor misbruik en het niet nakomen van subsidieverplichtingen in Breda. Als een subsidieontvanger de helft van de activiteiten niet uitvoert en dit pas bij de subsidievaststelling meldt, telt alleen het kortingspercentage van 5% mee. De verlaging van de subsidie met 50%, omdat de activiteiten voor de helft zijn uitgevoerd, telt niet mee.

Dit register is bedoeld om misbruik van subsidies en het niet nakomen van verplichtingen te voorkomen. Als de subsidieontvanger een organisatie is, worden ook de gegevens van de beslissingsbevoegde personen in het register opgenomen. Dit geldt voor rechtspersonen (stichtingen en BV) en organisaties (VOF, maatschap, CV).

Hoelang de gegevens in het register blijven, hangt af van het aantal registraties. 

Lees de hele beleidsregel